Tekst zostanie przeczytany po zaznaczeniu fragmentu do przeczytania   Click to listen highlighted text! Tekst zostanie przeczytany po zaznaczeniu fragmentu do przeczytania Powered By GSpeech
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Średnia 5.00 (97 Votes)
Cz26listopad202020:51
Information
Biblioteka
Dorota Wyrzykiewicz
3979 hits
Mail do nauczyciela

W czasach pandemii, kiedy ponownie zamknięto szkoły, a wiele zakładów pracy przeszło na home office, jesteśmy zdani na pracę online oraz nauczanie zdalne. To z kolei wiąże się z pisaniem większej ilości e-maili niż dotychczas. Wielu z was wysyła do swoich nauczycieli kilka, a nawet kilkanaście e-maili dziennie. Niestety nie wszystkim znany jest elektroniczny savoir-vivre.

Oto kilka zasad, które warto poznać:

1. Zacznijmy od początku, czyli od samej odmiany słowa „e-mail”. Większość z nas przynajmniej kilka razy dziennie twierdzi, że pisze „e-maila”. Tymczasem zgodnie z normą wzorcową piszemy „e-mail”. „E-mail” jest rzeczownikiem nieżywotnym, a takie w bierniku nie mają końcówki –a. Dlatego piszemy „e-mail”, piszemy też „SMS” oraz publikujemy „post”.

2. Temat e-maila to ważna rzecz i nie wolno jej pomijać. Po prostu nie należy marnować własnej pracy. Wiele osób niezatytułowanych wiadomości po prostu nie otwiera. Dobrze, żeby tytuł stanowił najkrótsze możliwe streszczenie tego, co znajduje się w treści wiadomości. W sytuacjach formalnych nie należy silić się na metafory czy dowcipy.

3. Przywitanie – najczęściej popełnianym błędem jest rozpoczynanie wiadomości służbowej od słowa Witam. Wyraża ono wyższość nadawcy nad odbiorcą, ponieważ sugeruje powitanie odbiorcy e-maila w posiadłości nadawcy np. mieszkaniu, domu, rezydencji, na przyjęciu itp. Słowo Witam jest poprawne w sytuacji, kiedy podczas faktycznych odwiedzin gospodarz wita gości w swoim domu. Choć może się to wydawać przesadzone, w sytuacji formalnej najlepiej zaczynać wiadomość od słów: Szanowny Panie/Szanowna Pani. Szczególnie jeśli to pierwszy e-mail, którego do danej osoby wysyłamy. Kolejne możemy już rozpoczynać od Dzień dobry. Ale tylko i wyłącznie taka formuła powitania stosowana w języku mówionym jest dopuszczalna w mailach. Dobry wieczór nie będzie już odpowiednim powitaniem, nie wiemy bowiem, o jakiej porze dnia adresat odbierze naszą wiadomość.

Po powitaniu stosujemy odstęp (2x „enter”). Dalej  kontynuujemy zdanie od małej litery, kolejne już normalnie. Zwrot powitalny kończymy przecinkiem, unikamy natomiast wykrzykników.

Pisząc do znajomych wystarczy imię, ale w języku polskim mamy odpowiedni do tego celu przypadek – wołacz. Wiadomości zatem należy zacząć od „Doroto”, a nie „Dorota” itp. Poza tym, że jest to poprawne, to zdecydowanie lepiej wygląda i brzmi. Pisanie po imieniu do nieznajomych lub kontrahentów to kalka z języka angielskiego i nie jest dobrym pomysłem. Jeśli bardzo chcesz zwracać się per Ty, to najlepiej zwyczajnie zapytać, czy drugiej stronie to będzie odpowiadało.

 

4. Treść – podczas pisania e-maili obowiązuje najbardziej elegancka zasada świata „mniej to więcej” (ang. less is more). Należy zadbać o to, aby w tworzonym e-mailu nie pojawił się nadmiar formatowania. Trzeba pamiętać o odpowiednim rozmiarze czcionki. W korespondencji urzędowej niedopuszczalne jest stosowanie kolorowego tła i grafik. Dzielenie myśli na akapity (z odstępem między nimi) to doskonała praktyka. Wiadomości pisane jednym ciągiem bardzo trudno się czyta i jeszcze trudniej wychwytuje poszczególne wątki. Przy większej liczbie pytań dobrze jest je ponumerować. Ułatwi to odnoszenie się do nich przy odpowiedzi.

Brak polskich znaków usprawiedliwia tylko pisanie z innego kraju na klawiaturze bez zainstalowanych polskich czcionek. Błędy ortograficzne, interpunkcyjne i gramatyczne usprawiedliwia tylko wiek do 10 lat. Starsi autorzy wiadomości, którzy popełniają błędy, muszą się liczyć z tym, że najlepszego wrażenia nie zrobią.

5. Wielkie i małe litery – to szeroki temat, więc skoncentrujmy się na kwestiach najistotniejszych w przypadku e-maili. Po pierwsze, słowa Pan i Pani zawsze piszemy wielkimi literami. To wyraz szacunku dla adresata. Po drugie, jeżeli rozpoczęliśmy już wiadomość od sformułowania "Szanowny Panie, ....", to dalszą część zaczynamy małą literą. Kolejnym błędem jest pisanie wielkimi literami (z włączonym klawiszem „Caps Lock”), np. CO U CIEBIE SŁYCHAĆ? W Internecie wielkie litery rozumiane są jako przejaw krzyku i agresji. Wiele osób w ten sposób nieumiejętnie zaznacza najistotniejsze elementy wiadomości. Choć w większości przypadków to nieeleganckie, jeśli naprawdę zależy nam na podkreśleniu istotności jakiegoś fragmentu wysyłanego tekstu, lepiej go podkreślić lub pogrubić. Tego typu zabieg powinien jednak pojawić się wyłącznie w korespondencji pomiędzy przełożonym i podwładnym lub przy okazji przesyłania ważnego harmonogramu lub instrukcji do większej grupy osób.

6. Emotikony – Jedni je uwielbiają, innych irytują. Co ciekawe, emotikony bywają pożyteczne. Często zapobiegają błędnej interpretacji tego, co chcemy przekazać w naszej wiadomości (np. gdy chcemy zażartować). Coraz częściej pojawiają się w wiadomościach i nie ma w tym nic złego, o ile są to wiadomości prywatne. Używanie emotikonów w korespondencji oficjalnej jest mało profesjonalne i niepoważne, dlatego lepiej zachować je na korespondencję ze znajomymi. Jednak nawet wtedy warto pamiętać, aby posługiwać się pojedynczymi emotikonami, a nie całymi ich kombinacjami.

7. Skróty – w m., czyli w miejscu, wg czyli według, pozdr. czyli pozdrawiam. Takich oraz innych skrótów w e-mailach oficjalnych powinniśmy unikać. Szczególnie jeśli skróty mogą być niejednoznacznie zinterpretowane, bo ograniczają się do jednej litery. Komunikatywność tekstu to jedna z jego najważniejszych cech.

8. Pozdrawianie – nie ma niczego złego w pozdrawianiu w zakończeniach e-maili. Warto jednak pamiętać o jednej zasadzie. Po słowie "pozdrawiam" nie stawiamy przecinka. Nawet jeżeli opatrzyło nam się to, bo wiele osób tak robi, dobrze wiedzieć, że to błąd i starać się go unikać. W oficjalnych e-mailach dobrze pokusić się o bardziej formalne zakończenie, np. „z wyrazami szacunku” lub „z poważaniem”. Warto też pamiętać, że stosowanie w części pożegnalnej jakichkolwiek zdań, które wymuszają na odbiorcy odpowiedź, jest niegrzeczne.

Pamiętajcie o tych wszystkich zasadach pisząc e-maile do swoich nauczycieli, a w przyszłości do przełożonych. To jak się wysławiamy, jak formułujemy nasze myśli i w końcu, jak piszemy – świadczy o nas i o tym, jak postrzegają nas inni. Dbajmy o tę poprawność. Nie bójcie się pisać. Piszcie jednak z głową!

 

Zaznaczając fragment tekstu, klikając na pojawiający się głośnik, lektor go przeczyta.   Click to listen highlighted text! Zaznaczając fragment tekstu, klikając na pojawiający się głośnik, lektor go przeczyta. Powered By GSpeech

Wypożycz książkę online:

Możesz wypożyczyć lekturę lub ciekawą książkę przez internet. >>>Wejdź do naszej biblioteki<<<<

Jesteśmy też na facebooku

Facebook naszej biblioteki >>> >>>TUTAJ<<<<

Statystyki strony

Dzisiaj odwiedziło nas osób 289

Wczoraj 742

W tygodniu 1813

W miesiącu 12281

Od początku 2019 roku 1850709

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech