Tekst zostanie przeczytany po zaznaczeniu fragmentu do przeczytania   Click to listen highlighted text! Tekst zostanie przeczytany po zaznaczeniu fragmentu do przeczytania Powered By GSpeech
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Średnia 5.00 (23 Votes)
Cz5marzec202010:14
Information
Warto przeczytać
Małgorzata Sargalska
3939 hits
Scenariusz zajęć dla dorosłych z elementami biblioterapii

Uczestniczyłam w kursie „Otwarte zasoby edukacyjne w bibliotece” organizowanym przez Spółdzielnię Otwartej Edukacji SpołEd. W ramach kursu opracowałam otwarte zasoby, z których każdy może skorzystać. Poniżej prezentuję opracowany przeze mnie scenariusz.

Temat: Być jak motyl…

Cel główny:

Uświadomienie problemów: choroby, utraty pamięci i znalezienie sposobów, jak sobie z nimi radzić.

Cele szczegółowe:

  • poznanie fragmentów książki Lisy Genovy Motyl;
  • integracja grupy;
  • dzielenie się swoim doświadczeniem;
  • stworzenie zbioru zasad dotyczących tego, jak pomóc osobie chorej.

Miejsce:

Czytelnia, w której znajdują się komputery.

Czas:

90 min.

Metody:

  • dyskusja;
  • burza mózgów;
  • mapa mentalna;
  • plakat.

Materiały:

  • komputery z dostępem do internetu;
  • tablica, pisaki;
  • książka Motyl Lisy Genovy;
  • strona Bubbl.us do tworzenia map mentalnych;
  • strona canva.com do stworzenia plakatu.

Przebieg warsztatów:

Wstęp (15 minut):

1. Powitanie.

2. Zapoznanie z grupą – można tu zaproponować zabawę integracyjną np. wszyscy uczestnicy siedzą w kole, po kolei podają swoje imię, a następnie cechę swojego charakteru, rozpoczynającą się na tę samą literę co imię.

Rozwinięcie (65 min.):

3. Burza mózgów – o jakich problemach chcielibyście porozmawiać na zajęciach? (w przypadku zajęć odbywających się cyklicznie można wziąć pod uwagę przy doborze tematyki kolejnych warsztatów). Przedstawienie wyników na tablicy w formie słoneczka.

4. Zaproponowanie na pierwsze zajęcia tematu choroby, powolnej utraty pamięci, jak sobie z tym radzić. Można zadać pytania:

Czy zetknęliście się z podobnym problemem? A może sami się z nim zmagacie? (wymiana doświadczeń)

5. Przeczytanie fragmentów książki Motyl o Alice - profesor Harvardu, która zmaga się z chorobą Alzheimera we wczesnym stadium. Uświadomienie, że są różne sposoby radzenia sobie z chorobą.

Można wybrać fragmenty opisujące emocje, jakie towarzyszą bohaterce, gdy jej stan się pogarsza. Mogą to być także fragmenty dotyczące poszukiwania różnych rozwiązań radzenia sobie z chorobą.

Przykładowy fragment - poczucie zagubienia:

Jej serce zaczęło bić szybciej. Zaczęła się pocić. Wmawiała sobie, że szybko bijące serce i pocenie się to prawidłowa reakcja na bieg. Jednak, gdy tak stała na chodniku, wydawało się, że to objaw paniki. Zmusiła się, by przejść kawałek, potem jeszcze trochę, z każdym kolejnym krokiem czując, że jej nogi za chwilę mogą się pod nią załamać. […] Nadal potrafiła czytać i rozpoznawać miejsca. Nic się nie zmieniło. Na nic się to zdało. Wszystko wydawało się wyrwane z kontekstu.” (Motyl L. Genova, wyd. Filia, Poznań 2014, s. 37-38).

Obawy:

Czy była w stanie zrozumieć to, co ktoś powiedział? Czy miała zbyt uszkodzony mózg i zbyt wielki mętlik w głowie, by to potwierdzić? Zawsze darzono ją wielkim respektem. Jeżeli jej zdolności intelektualne będą coraz wyraźniej ustępować miejsca chorobie umysłowej, to co w takim razie zastąpi zdobyty przez nią szacunek? Współczucie? Protekcjonalność? Zażenowanie?” ( jw. s. 120-121).

Jak poradziła sobie Alice w trudnych chwilach? - spisanie pomysłów na tablicy.

Przykłady: mogła liczyć na wsparcie rodziny, ćwiczyła swoją pamięć, utworzyła grupę wsparcia dla osób zmagających się z chorobą, utworzyła folder Motyl, w którym zapisała odpowiedzi na ważne pytania.

6. Praca w grupach – przy użyciu komputera na stronie Bubbl.us grupy tworzą mapy mentalne. Odpowiadają na pytania – jak poradzić sobie w sytuacji choroby (nie tylko Alzheimera) i gdzie szukać wsparcia?

7. Prezentacja prac grup.

8. Wyciągnięcie wniosków – utworzenie spisu zasad – jak pomóc osobie chorej. Zasady zapisujemy w formie plakatu utworzonego na stronie Canva.com

Zakończenie (10 min.):

9. Ewaluacja zajęć – krótka ankieta. Można w niej zadać następujące pytania:

Czy podobały Ci się metody pracy i narzędzia wykorzystane podczas zajęć?

Czy poszerzyłeś swoją wiedzę na temat choroby Alzheimera?

O jakich problemach chciałbyś porozmawiać na kolejnych zajęciach?

Może polecisz wartościową książkę, która porusza ważne problemy?

Czy chcesz na kolejnych zajęciach wykonać ćwiczenia wspomagające pamięć?

Autorka: Małgorzata Sargalska

Licencja: CC BY

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech