WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA ZESPOŁU SZKÓŁ GEODEZYJNO – DROGOWYCH IM. RUDOLFA MODRZEJEWSKIEGO
W POZNANIU
Poznań 2020
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 373) w porozumieniu z Samorządem Szkolnym i Radą Rodziców ustanawia się niniejszy regulamin.
- Postanowienia ogólne
- Rok szkolny w ZSGD dzieli się na dwa półrocza, określane corocznie w oparciu o zarządzenie o organizacji roku szkolnego / półrocze I trwa od 01.09 do rozpoczęcia ferii zimowych, a półrocze II od rozpoczęcia nauki po zakończeniu ferii zimowych do 31 sierpnia/. W szczególnych przypadkach Rada Pedagogiczna może podjąć decyzję o innym terminie zakończenia I półrocza, szczególnie dla klas programowo najwyższych.
- W końcu każdego półrocza prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne nauczyciele ustalają oceny klasyfikacyjne, a ocenę zachowania wychowawcy klas. W szkołach zawodowych ocenę z zajęć praktycznych ustala nauczyciel prowadzący, ocenę z praktyk zawodowych opiekun praktyk.
- Nauczyciele /wychowawcy/ przedstawiają oceny na posiedzeniu rocznym /śródrocznym/ klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej, a Rada potwierdza łączne wyniki klasyfikacji uczniów.
- Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej lub kończy szkołę, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego. Uwzględniając możliwości ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia edukacyjne są realizowane w klasie programowo wyższej (zgodnie ze szkolnym planem nauczania).
- Na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele zobowiązani są poinformować ucznia i jego rodziców /prawnych opiekunów/ o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych. Nauczyciele dokonują wpisu proponowanych ocen w dzienniku elektronicznym w wyznaczonym terminie. Oceny mogą ulec zmianie tj. mogą zostać podwyższone lub obniżone. O przewidywanych ocenach śródrocznych i rocznych rodzice uczniów informowani są za pośrednictwem dziennika elektronicznego (wpisanie oceny przez nauczyciela jest jednoznaczne z poinformowaniem rodzica/prawnego opiekuna)
- Uczeń otrzymuje ocenę z zachowania oraz oceny z poszczególnych przedmiotów obowiązkowych i nadobowiązkowych na podstawie ocen cząstkowych, za wyjątkiem przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” – obowiązujący wpis „uczestniczył/a” oraz przedmiotów, z których został zwolniony – wpis „zwolniony/a”.
- Uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach wydanej przez lekarza /w terminie 14 dni od dostarczenia zwolnienia/ i pisemnej prośby rodziców. Zwolnienie z ćwiczeń w ramach lekcji wychowania fizycznego nie zwalnia ucznia z obecności na tych lekcjach. Szczegółowe ustalenia w tym względzie znajdują się w przedmiotowym systemie oceniania z wychowania fizycznego.
- Dyrekcja szkoły informuje rodziców o śródrocznych i rocznych wynikach w nauce ich dzieci, organizując spotkania z rodzicami a także poprzez indywidualne spotkania z nauczycielami, pedagogiem szkolnym. Termin konsultacji zostaje ustalony indywidualnie pomiędzy zainteresowanymi stronami. Spotkanie śródroczne ma na celu omówienie z rodzicami wyników nauczania w I półroczu, wskazanie braków i trudności uczniów oraz określenie metod pracy dydaktyczno-wychowawczej w II półroczu.
- Nauczyciele na początku roku szkolnego, na lekcji organizacyjnej, informują uczniów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez szkołę programu nauczania, o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana oceny rocznej oraz kryteriach i sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych. Uczniowie wszystkich klas dokonują wpisu wymienionych informacji do zeszytów przedmiotowych. Rodzice zobowiązani są do zapoznania z nimi.
- Wychowawcy klas na pierwszej lekcji wychowawczej informują uczniów o zasadach oceniania zachowania natomiast rodzice uczniów klas pierwszych informowani są o nich na pierwszym wspólnym spotkaniu.
- Obowiązkiem wychowawcy jest zapoznanie uczniów i rodziców z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania. Fakt wywiązania się nauczycieli i wychowawców z sformułowanych obowiązków odnotowany jest w elektronicznym dzienniku lekcyjnym.
- Rodzice uczniów klas pierwszych na ogólnym spotkaniu organizacyjnym z dyrekcją, nauczycielami, organizowanym we wrześniu, zostają poinformowani o wymaganiach edukacyjnych nauczycieli prowadzących poszczególne zajęcia, o specyfice szkoły oraz zapoznani z ogólną koncepcją szkoły i programem wychowawczym ZSGD.
- Ocenianie wiadomości i umiejętności.
1.Wewnątrzszkolnemu ocenianiu podlegają:
- a) Osiągnięcia edukacyjne uczniów
- b) Zachowanie się ucznia w szkole i te zachowania pozaszkolne, które mają wpływ na funkcjonowanie ucznia w szkole i oddziałują na środowisko szkolne.
- Oceny są:
- cząstkowe, określające poziom bieżących wiadomości i umiejętności z zakresu pewnego wycinka wiedzy.
- śródroczne i roczne – ustalone w wyniku klasyfikacji, określające poziom wiedzy i umiejętności z zakresu danego przedmiotu, podsumowujące osiągnięcia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania. Oceny śródroczne są informacją dla ucznia o postępach, trudnościach i pomagają mu w planowaniu pracy. Motywują ucznia, umożliwiają nauczycielom doskonalenie organizacji metod pracy.
- Ocena poziomu wiedzy i umiejętności ucznia powinna być dokonywana systematycznie w różnych formach. Oceny cząstkowe powinny być wystawiane za różne, zależne od specyfiki przedmiotu formy aktywności ucznia. Nauczyciel powinien stosować różnorodne metody sprawdzania wiadomości ucznia.
Formy sprawdzania wiedzy: a) formy ustne, b) formy pisemne, c) formy sprawnościowe,
Każdy nauczyciel zobowiązany jest do określania form sprawdzania wiadomości i umiejętności w warunkach zapewniających ich rzetelność i obiektywność. Każdy nauczyciel w PSO określa obowiązujące zasady poprawiania ocen cząstkowych. Uczeń w przypadku nieobecności podczas określonej formy sprawdzania i oceniania może wykonać zadania w czasie wyznaczonym przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów
3 A. Zasady dotyczące prac pisemnych:
- w ciągu tygodnia uczniowie piszą najwyżej trzy sprawdziany (prace klasowe)
- jednego dnia uczniowie piszą jeden sprawdzian (pracę klasową)
- sprawdziany i prace klasowe zapowiadane są najpóźniej jeden tydzień przed terminem ich pisania – kartkówki nie są zapowiadane, obejmują materiał trzech ostatnich lekcji
- nauczyciel oddaje prace pisemne najpóźniej dwa tygodnie po terminie ich napisania
3 B. Szczęśliwy numerek
Każdego dnia losowany jest „szczęśliwy numerek”. Uczeń z tym numerem w dzienniku lekcyjnym może być zwolniony z odpowiedzi ustnej i niezapowiedzianych kartkówek.
- Proces oceniania jest jawny w każdej jego fazie zarówno dla ucznia jak i jego rodziców /prawnych opiekunów/. Nauczyciel informuje ucznia o każdej ocenie i uzasadnia ją na prośbę rodzica/ucznia. Uczeń otrzymuje do wglądu sprawdzian i ocenione pisemne prace kontrolne. Prace klasowe/pisemne powinny być omówione przez nauczyciela. Rodzice mają prawo otrzymać do wglądu prace klasowe/pisemne podczas wywiadówek i indywidualnych spotkań z nauczycielem. Nauczyciele mają obowiązek przechowywać prace klasowe/pisemne uczniów przez cały rok szkolny. Nauczyciel podejmuje decyzję, na jakich warunkach udostępnia prace klasowe/pisemne.
- Informacje dotyczące przebiegu i wyników procesu nauczania są poufne dla osób postronnych.
- Oceny klasyfikacyjne roczne, śródroczne oraz oceny bieżące ustala się w stopniach według następującej skali:
Ocena |
Kształt liniowy |
Wartość liczbowa |
celujący |
cel |
6 |
bardzo dobry |
bdb |
5 |
dobry |
db |
4 |
dostateczny |
dst |
3 |
dopuszczający |
dp |
2 |
niedostateczny |
ndst |
1 |
Przy zapisywaniu ocen cząstkowych i klasyfikacyjnych na pierwsze półrocze dopuszcza się stosowanie plusów i minusów – oprócz oceny niedostatecznej i celującej.
- Ustala się następujące ogólne kryteria ocen:
- stopień celujący (6) otrzymuje uczeń, który: posiada wiedzę i umiejętności obejmujące pełen zakres materiału przewidziany do realizacji w danym etapie edukacyjnym, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikuje się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia, uzyskał powyżej 95% punktów z pracy pisemnej
− stopień bardzo dobry (5) otrzymuje uczeń, który: opanował zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach
− stopień dobry (4) otrzymuje uczeń, który: nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, ale opanował je w stopniu przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej, a także poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne
− stopień dostateczny (3) otrzymuje uczeń, który: opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej oraz wykonuje (rozwiązuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności
− stopień dopuszczający (2) otrzymuje uczeń, który: ma braki w opanowaniu podstawy programowej niewykluczające jednak możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki, a przy tym rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności
− stopień niedostateczny (1) otrzymuje uczeń, który: pomimo działań wspomagających i zapobiegawczych ze strony nauczyciela nie spełnia kryteriów oceny dopuszczającej; ignoruje obowiązki ucznia
- W pracach pisemnych (testach, sprawdzianach) łączna suma punktów przeliczana jest w sposób następujący ( z zastrzeżeniem punktu 8.A):
- a) poniżej 41 %: niedostateczny
- b) 41% - 50%: dopuszczający,
- c) 51% - 70%: dostateczny,
- d) 71% - 85%: dobry,
- e) 86% - 95%: bardzo dobry,
- f) powyżej 95%: celujący
8.A. W związku z wysokim progiem procentowym, jaki muszą otrzymać absolwenci, aby zdać egzamin zawodowy, w przypadku przedmiotów zawodowych progi procentowe do uzyskania kolejnych ocen są wyższe. Punktację podają na początku roku nauczyciele przedmiotów zawodowych.
- a) poniżej 51 %: niedostateczny
- b) 51% - 64%: dopuszczający,
- c) 65% - 79%: dostateczny,
- d) 80% - 90%: dobry,
- e) 91% - 95%: bardzo dobry,
- f) powyżej 95%: celujący
- Uczeń otrzymuje następujące oceny śródroczne/roczne :
Ocena |
Od jakiej średniej: |
dopuszczający |
Od 1,75 |
dostateczny |
Od 2,75 |
dobry |
Od 3,51 |
Bardzo dobry |
Od 4,51 |
Celujący |
Średnia powyżej 5,25 |
Obliczając średnią ocen nauczyciele mogą stosować średnią ważoną lub arytmetyczną wynikającą z co najmniej trzech ocen cząstkowych. O swych wymaganiach informują uczniów na początku roku szkolnego, podając wagi ocen.
- Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie opinii psychologiczno-pedagogicznej dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania. Wymagania powinny uwzględniać specyficzne trudności w uczeniu się /trudności wynikające z uwarunkowań środowiskowych, niepełnosprawność z dysfunkcjami narządu i innymi deficytami/.
Uczeń ciężko pokrzywdzony przez los może być oceniany według indywidualnie przyjętych dla niego zasad po wcześniejszym rozpatrzeniu sytuacji przez Radę Pedagogiczną.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, plastyki i pracowni przedmiotowych nauczyciele w szczególności biorą pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
III. Egzamin sprawdzający, klasyfikacyjny, poprawkowy
III.1. Egzamin sprawdzający
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 2 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Egzamin sprawdzający uczniowie zdają w ciągu 5 dni od złożenia wniosku u dyrektora szkoły przed trzyosobową komisją powołaną przez dyrektora, w skład której wchodzą: dyrektor lub wicedyrektor – jako przewodniczący, nauczyciel danego przedmiotu - jako egzaminujący, nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu
Nauczyciel prowadzący dane zajęcia może być zwolniony z udziału w pracach komisji w szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takiej okoliczności dyrektor powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Egzamin sprawdzający przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- W szkołach zawodowych egzamin sprawdzający z zajęć praktycznych i pracowni ma formę zadań pisemnych lub ustnych (dodatkowo praktycznych).
- Z przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół zawierający skład komisji, pytania egzaminacyjne oraz ocenę i krótką informację o odpowiedziach ucznia. Protokół jest załącznikiem do arkusza ocen.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może do niego przystąpić w terminie dodatkowym wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
- Wyżej wymienione przepisy stosuje się również w przypadku oceny uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego z tym, że termin zgłaszania zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
III.2. Egzamin klasyfikacyjny
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionych nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny, na zasadach określonych w niniejszym regulaminie. Egzamin obejmuje materiał z okresu, w którym uczeń nie został sklasyfikowany. Nauczyciel jest zobowiązany zapoznać ucznia z materiałem obowiązującym na egzaminie.
- Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionych lub na prośbę jego rodziców /prawnych opiekunów/ skierowaną do dyrektora, Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami /prawnymi opiekunami/ najpóźniej na tydzień przed analitycznym posiedzeniem Rady Pedagogicznej w czerwcu. W przypadku usprawiedliwionego niestawiennictwa wyznacza się następny termin niezwłocznie / w ciągu trzech dni po ustaniu przyczyny uniemożliwiającej stawiennictwo/.
- Pytania i zadania egzaminacyjne przygotowuje i przedstawia do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły nauczyciel prowadzący określone zajęcia edukacyjne. Poziom pytań i zadań egzaminacyjnych musi być zróżnicowany i musi umożliwiać wystawienie ocen obowiązujących w szkolnej skali.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danego przedmiotu jako egzaminator i nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu jako członek komisji.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej (z wyjątkiem z egzaminu z plastyki, informatyki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych). Prace pisemne ucznia są załącznikiem do arkusza ocen. Z zajęć praktycznych musi mieć formę zadań praktycznych organizowanych przez szkołę w warsztatach szkolnych lub u pracodawcy zapewniającego umożliwienie uzupełnienia programu nauczania. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół.
- Uczeń, który otrzymał z egzaminu klasyfikacyjnego ocenę niedostateczną znajduje się w sytuacji prawnej jak gdyby otrzymał roczną ocenę niedostateczną.
III.3. Egzamin poprawkowy
- Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji otrzymał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
W przypadku dwóch ocen niedostatecznych uczeń może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć za zgodą Rady Pedagogicznej.
- Nauczyciele danego przedmiotu informują ucznia o zakresie egzaminu poprawkowego. Poziom pytań i zadań egzaminacyjnych musi być zróżnicowany i musi umożliwiać wystawienie oceny końcowej obowiązującej w szkolnej skali ocen.
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, informatyki oraz wychowania fizycznego, których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
- W szkole zawodowej egzamin poprawkowy z zajęć praktycznych lub innych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń /doświadczeń/, ma formę zadań praktycznych.
- Termin egzaminu poprawkowego ustala dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, w skład której wchodzą:
- dyrektor szkoły lub wicedyrektor jako przewodniczący
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący
- nauczyciel prowadzący te same zajęcia lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.
- Nauczyciel, o którym mowa w pkt. 6 może być zwolniony z pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. Wobec takiej sytuacji dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela.
- Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający pytania egzaminacyjne, skład komisji, oceny. Do protokołu dołącza się prace uczniów.
- Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do następnej klasy z zastrzeżeniem punktu I.4 niniejszego regulaminu.
- Ocenianie zachowania uczniów.
1.Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
- a) funkcjonowanie ucznia w życiu szkolnym
- b) respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
- Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się według następującej skali:
wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
- Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
- a) oceny z zajęć edukacyjnych
- b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
- Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
- Regulamin oceniania może ulec modyfikacji po uzyskaniu akceptacji Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego.
- Za zachowanie ucznia poza szkołą odpowiadają rodzice, jednak w szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. narażenia życia, zdrowia, godności uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły) szkoła może podjąć interwencję w celu wyjaśnienia konfliktowych sytuacji.
- Zasady ustalania oceny zachowania ucznia:
- a) obowiązkiem wychowawcy klasy jest zapoznanie uczniów na lekcji wychowawczej i ich rodziców na pierwszym spotkaniu organizacyjnym ze szczegółowymi kryteriami oceniania ucznia oraz postanowieniami zawartymi w tym regulaminie.
- b) wychowawca klasy na lekcji wychowawczej ustala ocenę zachowania ucznia po wcześniejszym zapoznaniu się z wpisami w dzienniku elektronicznym i po konsultacji z uczniami swojej klasy w terminie określonym przez dyrektora szkoły (dwa razy w ciągu roku szkolnego na I i II półrocze). Wychowawca klasy uwzględnia też wszystkie opinie nauczycieli oraz innych pracowników szkoły oraz osób i instytucji pozaszkolnych, zgłoszonych na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- c) wychowawca klasy informuje o ustalonych ocenach zachowania:
- uczniów najpóźniej 3 dni przed radą klasyfikacyjną,
- innych nauczycieli na posiedzeniu Rady Pedagogicznej klasyfikacyjnej,
- rodziców za pośrednictwem dziennika elektronicznego.
- Szczegółowe kryteria ocen zachowania.
Notą wyjściową w skali ocen zachowania jest ocena dobra
Ocenę wzorową – otrzymuje uczeń, który nie opuścił żadnej godziny lekcyjnej bez usprawiedliwienia, nie spóźnia się na lekcje. Bierze aktywny udział w życiu szkoły. Przystępuje do konkursów, olimpiad przedmiotowych lub zawodów sportowych. Pełni określone funkcje w szkole lub w klasie. Cechuje go wysoka kultura osobista. Wzorowo wypełnia powierzone obowiązki. Działa w organizacjach młodzieżowych. Podejmuje prace na rzecz środowiska. Przestrzega regulaminu szkolnej biblioteki i czytelni oraz rozlicza się terminowo z wypożyczonych książek.
Ocenę bardzo dobrą – otrzymuje uczeń, który nie opuścił bez usprawiedliwienia więcej niż 5 godzin lub nie przekroczył liczby pięciu spóźnień. Podejmuje prace na rzecz klasy i szkoły. Organizuje samopomoc koleżeńską. Jest kulturalny, szanuje mienie szkolne, pracę innych.
Ocenę dobrą – otrzymuje uczeń, który właściwie zachowuje się na terenie szkoły i poza nią. Pomaga w organizowaniu imprez szkolnych. Nie ulega nałogom. Wypełnia dobrze dyżury szkolne lub w internacie. Nie opuścił bez usprawiedliwienia więcej niż 10 godzin lekcyjnych. Liczba spóźnień nie przekracza siedmiu.
Ocenę poprawną – otrzymuje uczeń, który nie wykazuje zainteresowania pracami na rzecz szkoły i klasy. Nie angażuje się w działalność społeczną. Nie zawsze wypełnia prawidłowo podstawowe obowiązki ucznia, ale dba o kulturę słowa. Sporadycznie popada w konflikty z otoczeniem ale o małej szkodliwości. Nie opuścił bez usprawiedliwienia więcej niż 20 godzin lekcyjnych. Dopuszcza się niewielką ilość spóźnień.
Ocenę nieodpowiednią – otrzymuje uczeń, który nie przestrzega podstawowych obowiązków i wymagań. Przeszkadza na lekcjach, spóźnia się, nie wykonuje zobowiązań, nie wypełnia właściwie przydzielonego dyżuru, ignoruje nauczycieli, zaśmieca otoczenie. Opuścił bez usprawiedliwienia więcej niż 20 godzin lekcyjnych.
Ocenę naganną - otrzymuje uczeń, który jest konfliktowy, arogancko odzywa się do pracowników szkoły, ubliża, stosuje przemoc wobec innych, popada w nałogi, niszczy sprzęt i umeblowanie w budynku. Nie wykazuje żadnej poprawy, mimo środków wychowawczych zastosowanych przez szkołę i dom rodzinny. Opuścił bez usprawiedliwienia więcej niż 40 godzin lekcyjnych.
Uwaga: jest dopuszczalne niewielkie odstępstwo od wyżej wymienionych punktów w poszczególnych ocenach. Indywidualne przypadki rozpatruje nauczyciel wychowawca na korzyść uczniów, także w przypadku godzin nieusprawiedliwionych.
- Zasady odwoływania się od ustalonej oceny zachowania.
- a) uczeń i jego rodzice mogą wystąpić do Rady Pedagogicznej o ponowne ustalenie oceny zachowania, jeśli nie została ona ustalona z zachowaniem przyjętego w szkole trybu wystawiania oceny z zachowania
- b) postępowanie odwoławcze:
- odwołanie powinno wpłynąć na ręce wychowawcy najpóźniej 2 dni od zakończenia zajęć dydaktycznych
- wniosek winien zawierać szczegółowe informacje działań ucznia uzasadniające ocenę z zachowania, o którą występuje
- Dyrektor powołuje komisję, w skład której wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
2) wychowawca oddziału;
3) nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale;
4) pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
5) psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
6) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego;
7) przedstawiciel Rady Rodziców.
- Komisja, o której mowa, ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Ocena jest ustalana w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Zasady usprawiedliwiania nieobecności oraz zwalniania ucznia w szkole:
1.Rodzic/opiekun prawny usprawiedliwia nieobecność ucznia za pośrednictwem dziennika elektronicznego w terminie 1 tygodnia od zaistniałej nieobecności, z podaniem przyczyny za pośrednictwem Librusa.
- Zwolnienie lekarskie jest niezbędne tylko w razie nieprzystąpienia ucznia z przyczyn zdrowotnych do niżej wymienionych egzaminów: maturalnego, z przygotowania zawodowego lub z nauki zawodu, klasyfikacyjnego, sprawdzającego, poprawkowego.
- Na opuszczenie zajęć z innych aniżeli choroba powodów należy uprzednio uzyskać zgodę wychowawcy.
- Nauczyciele na pisemną umotywowaną prośbę rodziców mogą zwolnić ucznia ze szkoły / z jednej lub kilku lekcji. Informację taką należy przedstawić wychowawcy w przeddzień lub najpóźniej rano w dniu planowanego zwolnienia.
Od momentu opuszczenia szkoły przez ucznia odpowiadają za niego rodzice.
- Każde usprawiedliwienie lub prośba rodziców muszą być umotywowane / objaśnienie przyczyn/
- W razie nagłego wypadku, choroby ucznia niepełnoletniego wychowawca kontaktuje się z rodzicami i wyłącznie pod ich opieką zwalnia ucznia do domu.
- Nagrody i wyróżnienia
Za wysokie wyniki w nauce, wzorowe zachowanie i prace społeczne uczniom szkoły przyznaje się nagrody i wyróżnienia. Szczegółowe zasady przyznawania nagród określa Statut ZSGD.
VII. Postanowienia końcowe.
- Wychowawcy klas corocznie na godzinach wychowawczych /uczniom/ oraz na zebraniach /rodzicom lub prawnym opiekunom/ przedstawiają zasady niniejszego regulaminu.
- Zmiany systemu oceniania będą dokonywane na podstawie wyników ewaluacji przeprowadzonej wśród uczniów, nauczycieli i rodziców.
- Niniejszy dokument stanowi załącznik do Statutu ZSGD w Poznaniu.
Zatwierdzono dnia 6 maja 2020 roku