Tekst zostanie przeczytany po zaznaczeniu fragmentu do przeczytania   Click to listen highlighted text! Tekst zostanie przeczytany po zaznaczeniu fragmentu do przeczytania Powered By GSpeech
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Średnia 5.00 (6 Votes)
Pn18grudzień202309:08
Information
Biblioteka
Dorota Wyrzykiewicz
440 hits
Warsztaty z elementami biblioterapii - dzieciństwo

     W grudniu odbyły się pierwsze warsztaty z elementami biblioterapii pt. „Dzieciństwo” w ramach innowacji pedagogicznej „Sztuka opowiadania jako narzędzie wzmacniające dobrostan  uczniów”. Projekt został wspólnie opracowany i prowadzony z nauczycielem języka angielskiego Małgorzatą Wilińską.

    Innowacja stanowi odpowiedź na współczesne zmiany społeczne wymagające szerszego spojrzenia na proces przekazywania wiedzy. Bardzo ważne jest połączenie zasobów wiedzy przekazywanej uczniom z kształtowaniem kompetencji miękkich: komunikatywności, umiejętności pracy zespołowej, zdolności przywódczych, elastyczności, empatii, kreatywności, umiejętności zarządzania czasem i umiejętności radzenia sobie ze stresem. Dobre samopoczucie człowieka jest efektem równowagi emocjonalnej, związanej z poczuciem bezpieczeństwa, przynależności, miłości, szacunku, uznania i samorealizacji.

   Biblioteka jest miejscem, które idealnie nadaje się do takiej pracy z młodzieżą. Promujemy koncepcję biblioteki przyjaznej i otwartej. Nieraz wspólnie przekonywaliśmy uczniów, że biblioteka to ich miejsce w szkole, gdzie „nie stawiamy stopni” i „do niczego nie zmuszamy”.

     Nadmiar bodźców, informacji, nomofobia, stres wynikający z wymagań edukacyjnych oraz oczekiwań otoczenia, nieumiejętność efektywnego odpoczywania, samotność – to często wymieniane przyczyny kryzysu psychicznego dzieci i młodzieży. Łączy je to, że w kontekście szkolnej codzienności biblioteki wydają się przestrzenią najbardziej gotową do delikatnego wzmacniania uczniów, oczywiście nie poprzez interwencję w kryzysowych przypadkach, tylko zachęcanie do korzystania z narzędzi pomagających w dbaniu o swój dobrostan.

     Od przynajmniej kilku lat trwa, niestety mizerna w skutkach, dyskusja na temat kondycji psychicznej dzieci i młodzieży. Problemy te nie dotyczą wyłącznie uczniów w depresji, wymagających interwencji specjalisty, lecz są specyfiką pokolenia, dotykającą w większym lub mniejszym stopniu większość młodych ludzi. Celem więc nie jest zastępowanie specjalistów, tylko promowanie nawyków i metod korzystnych dla ogółu uczniów, które pomogą im w codziennym funkcjonowaniu.

     Pierwsze zajęcia z grupą uczniów z klasy drugiej miały na celu omówienie pierwszego etapu życia człowieka jakim jest dzieciństwo. Aby młodzież dobrze rozpoznała problemy nastolatków i potrafiła o nich mówić, należało najpierw przypomnieć sobie dzieciństwo oraz jego blaski i cienie. Żeby lepiej nawiązać kontakt z grupą młodych ludzi i spowodować ich otwartość, posłużyliśmy się kartami Dixit, które za pomocą symboli miały skojarzyć odpowiednie sytuacje z dzieciństwa.

    Kolejnym etapem warsztatów było wspólne oglądanie kart z pierwszego rozdziału picture booka „Życie” Lisy Aisato. Przepiękne ilustracje i krótkie teksty norweskiej artystki, ilustratorki i autorki książek dla młodzieży, sprawiły że uczestnicy szybko przypomnieli sobie niesamowite, śmieszne, a czasem smutne momenty własnego dzieciństwa. Okazało się, że obraz rzeczywistości widziany oczami dziecka jest zupełnie inny niż nastolatka. Padało wiele stwierdzeń typu: ja też tak miałam; to była również moja ulubiona bajka; mój tata powiedział to samo, a mama postąpiła identycznie.

   Na koniec zajęć każdy uczeń musiał napisać na karteczkach nazwy różnorodnych emocji, które towarzyszyły mu podczas omawianych historii w dzieciństwie i przymocować do odpowiedniej chmurki umieszczonej na tablicy. Nazwy pisano także w języku angielskim. Niektórzy wymieniali emocje pozytywne, inni – negatywne, a jeszcze inni – jedne i drugie. Tak stworzona mapa myśli okazała się najlepszym podsumowaniem spotkania. Na kolejną nietypową lekcję w bibliotece zapraszamy grupę drugoklasistów po Nowym Roku!

 

Pani Małgorzata Wilińska realizowała także część innowacji na lekcjach języka angielskiego. Poniżej jej relacja z tych zajęć:

„Na lekcji języka angielskiego wprowadzone zostało nowe słownictwo - idiomy językowe, odnoszące się do emocji przeżywanych w różnych sytuacjach życiowych oraz reakcji na nie. Uczniowie utrwalali je poprzez min. odpowiadanie na pytania nauczyciela w odniesieniu do własnego dzieciństwa, opowiadanie o ulubionych formach spędzania czasu i zabawach (ćwiczenie umiejętności mówienia i słuchania). Pracując w parach, ćwiczyli struktury leksykalno-gramatyczne poprzez zadawanie sobie nawzajem pytań i udzielanie odpowiedzi, czemu towarzyszyło dużo pozytywnych emocji. Na finiszu zaś, pracując samodzielnie, uczniowie wykazali się dużą kreatywnością, pisząc krótkie opowiadania z zastosowaniem nowo poznanego słownictwa.”

Zaznaczając fragment tekstu, klikając na pojawiający się głośnik, lektor go przeczyta.   Click to listen highlighted text! Zaznaczając fragment tekstu, klikając na pojawiający się głośnik, lektor go przeczyta. Powered By GSpeech

Wypożycz książkę online:

Możesz wypożyczyć lekturę lub ciekawą książkę przez internet. >>>Wejdź do naszej biblioteki<<<<

Jesteśmy też na facebooku

Facebook naszej biblioteki >>> >>>TUTAJ<<<<

Statystyki strony

Dzisiaj odwiedziło nas osób 174

Wczoraj 646

W tygodniu 5242

W miesiącu 20602

Od początku 2019 roku 1874473

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech