Tekst zostanie przeczytany po zaznaczeniu fragmentu do przeczytania   Click to listen highlighted text! Tekst zostanie przeczytany po zaznaczeniu fragmentu do przeczytania Powered By GSpeech
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Średnia 5.00 (23 Votes)
Cz5marzec202010:14
Information
Warto przeczytać
Małgorzata Sargalska
3801 hits
Scenariusz zajęć dla dorosłych z elementami biblioterapii

Uczestniczyłam w kursie „Otwarte zasoby edukacyjne w bibliotece” organizowanym przez Spółdzielnię Otwartej Edukacji SpołEd. W ramach kursu opracowałam otwarte zasoby, z których każdy może skorzystać. Poniżej prezentuję opracowany przeze mnie scenariusz.

Temat: Być jak motyl…

Cel główny:

Uświadomienie problemów: choroby, utraty pamięci i znalezienie sposobów, jak sobie z nimi radzić.

Cele szczegółowe:

  • poznanie fragmentów książki Lisy Genovy Motyl;
  • integracja grupy;
  • dzielenie się swoim doświadczeniem;
  • stworzenie zbioru zasad dotyczących tego, jak pomóc osobie chorej.

Miejsce:

Czytelnia, w której znajdują się komputery.

Czas:

90 min.

Metody:

  • dyskusja;
  • burza mózgów;
  • mapa mentalna;
  • plakat.

Materiały:

  • komputery z dostępem do internetu;
  • tablica, pisaki;
  • książka Motyl Lisy Genovy;
  • strona Bubbl.us do tworzenia map mentalnych;
  • strona canva.com do stworzenia plakatu.

Przebieg warsztatów:

Wstęp (15 minut):

1. Powitanie.

2. Zapoznanie z grupą – można tu zaproponować zabawę integracyjną np. wszyscy uczestnicy siedzą w kole, po kolei podają swoje imię, a następnie cechę swojego charakteru, rozpoczynającą się na tę samą literę co imię.

Rozwinięcie (65 min.):

3. Burza mózgów – o jakich problemach chcielibyście porozmawiać na zajęciach? (w przypadku zajęć odbywających się cyklicznie można wziąć pod uwagę przy doborze tematyki kolejnych warsztatów). Przedstawienie wyników na tablicy w formie słoneczka.

4. Zaproponowanie na pierwsze zajęcia tematu choroby, powolnej utraty pamięci, jak sobie z tym radzić. Można zadać pytania:

Czy zetknęliście się z podobnym problemem? A może sami się z nim zmagacie? (wymiana doświadczeń)

5. Przeczytanie fragmentów książki Motyl o Alice - profesor Harvardu, która zmaga się z chorobą Alzheimera we wczesnym stadium. Uświadomienie, że są różne sposoby radzenia sobie z chorobą.

Można wybrać fragmenty opisujące emocje, jakie towarzyszą bohaterce, gdy jej stan się pogarsza. Mogą to być także fragmenty dotyczące poszukiwania różnych rozwiązań radzenia sobie z chorobą.

Przykładowy fragment - poczucie zagubienia:

Jej serce zaczęło bić szybciej. Zaczęła się pocić. Wmawiała sobie, że szybko bijące serce i pocenie się to prawidłowa reakcja na bieg. Jednak, gdy tak stała na chodniku, wydawało się, że to objaw paniki. Zmusiła się, by przejść kawałek, potem jeszcze trochę, z każdym kolejnym krokiem czując, że jej nogi za chwilę mogą się pod nią załamać. […] Nadal potrafiła czytać i rozpoznawać miejsca. Nic się nie zmieniło. Na nic się to zdało. Wszystko wydawało się wyrwane z kontekstu.” (Motyl L. Genova, wyd. Filia, Poznań 2014, s. 37-38).

Obawy:

Czy była w stanie zrozumieć to, co ktoś powiedział? Czy miała zbyt uszkodzony mózg i zbyt wielki mętlik w głowie, by to potwierdzić? Zawsze darzono ją wielkim respektem. Jeżeli jej zdolności intelektualne będą coraz wyraźniej ustępować miejsca chorobie umysłowej, to co w takim razie zastąpi zdobyty przez nią szacunek? Współczucie? Protekcjonalność? Zażenowanie?” ( jw. s. 120-121).

Jak poradziła sobie Alice w trudnych chwilach? - spisanie pomysłów na tablicy.

Przykłady: mogła liczyć na wsparcie rodziny, ćwiczyła swoją pamięć, utworzyła grupę wsparcia dla osób zmagających się z chorobą, utworzyła folder Motyl, w którym zapisała odpowiedzi na ważne pytania.

6. Praca w grupach – przy użyciu komputera na stronie Bubbl.us grupy tworzą mapy mentalne. Odpowiadają na pytania – jak poradzić sobie w sytuacji choroby (nie tylko Alzheimera) i gdzie szukać wsparcia?

7. Prezentacja prac grup.

8. Wyciągnięcie wniosków – utworzenie spisu zasad – jak pomóc osobie chorej. Zasady zapisujemy w formie plakatu utworzonego na stronie Canva.com

Zakończenie (10 min.):

9. Ewaluacja zajęć – krótka ankieta. Można w niej zadać następujące pytania:

Czy podobały Ci się metody pracy i narzędzia wykorzystane podczas zajęć?

Czy poszerzyłeś swoją wiedzę na temat choroby Alzheimera?

O jakich problemach chciałbyś porozmawiać na kolejnych zajęciach?

Może polecisz wartościową książkę, która porusza ważne problemy?

Czy chcesz na kolejnych zajęciach wykonać ćwiczenia wspomagające pamięć?

Autorka: Małgorzata Sargalska

Licencja: CC BY

Zaznaczając fragment tekstu, klikając na pojawiający się głośnik, lektor go przeczyta.   Click to listen highlighted text! Zaznaczając fragment tekstu, klikając na pojawiający się głośnik, lektor go przeczyta. Powered By GSpeech

Wypożycz książkę online:

Możesz wypożyczyć lekturę lub ciekawą książkę przez internet. >>>Wejdź do naszej biblioteki<<<<

Jesteśmy też na facebooku

Facebook naszej biblioteki >>> >>>TUTAJ<<<<

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech