Tekst zostanie przeczytany po zaznaczeniu fragmentu do przeczytania   Click to listen highlighted text! Tekst zostanie przeczytany po zaznaczeniu fragmentu do przeczytania Powered By GSpeech
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Średnia 5.00 (25 Votes)
Śr15marzec201721:09
Information
Warto przeczytać
Krzysztof Andrzejak
4246 hits
Wszystkie drogi (i mosty) prowadzą do ...

Wszystkie drogi (i mosty) prowadzą do ...

Znane polskie powiedzenie mówi, że do jednego celu, przysłowiowego Rzymu, można dojść różnymi drogami. Wieczne Miasto nie jest tu jednak przywołane przypadkowo. W istocie rzeczy, starożytni Rzymianie stworzyli niezwykle rozbudowany system znakomitej jakości dróg, które łączyły odległe zakątki Imperium Romanum z jego stolicą. Siatka tych połączeń oplatała krainy wokół Morza Śródziemnego, ogarniała m.in. całą podbitą Galię i sięgała Brytanii, aż po granicę ze Szkocją. Funkcjonalność i trwałość tych dróg, wraz z mostami, wiaduktami i akweduktami do dziś może budzić podziw i zachwyt. Potwierdzeniem niech będzie np. pewna historia z akweduktem w Segowii. Zbudowano go na przełomie I i II wieku n.e. z bloków skalnych, które łączono bez użycia zaprawy. W XV wieku., po ponad tysiącu lat sprawnego funkcjonowania, królowa Izabela Kastylijska  kazała go wyremontować, ponieważ niektóre fragmenty zniszczono podczas wojen. Naprawione elementy konstrukcji po trzystu latach uległy poważnemu nadwątleniu, natomiast pierwotne fragmenty z czasów rzymskich zostały nienaruszone. Można powiedzieć, że system połączeń komunikacyjnych był największym osiągnięciem rzymskiej inżynierii, choć powszechnie stoi on w cieniu takich symboli jak Koloseum czy Panteon.

Wieki średnie  przyniosły regres w budowie dróg i mostów na terenie Europy. Rzymskie szlaki nadal trwały, ale nie były remontowane. Rozbite państwa i państewka średniowieczne nie dbały o infrastrukturę. Podróżujący przez kontynent grzęźli w błocie, a w miastach przeciskali się przez wąskie uliczki, na których zalegały wszelkiego rodzaju nieczystości (pochodzenia ludzkiego i zwierzęcego) i śmieci. W Warszawie na przykład, niegdysiejsza ulica Gnojowa (dziś Bednarska), została oczyszczona  w 1689 r. po ponad trzystu latach ciągłego zaśmiecania. Warstwa gnoju sięgała 3,5 metra.

Ale nie wszędzie na świecie tak było. Państwo Inków w Ameryce Południowej pokryte było siecią znakomitych dróg, sięgających nawet na wysokość 5000 metrów n.p.m. Przybywający do Ameryki hiszpańscy konkwistadorzy byli mocno zaskoczeni poziomem rozwoju szlaków komunikacyjnych, tym bardziej, że Inkowie, do czasu najazdu Europejczyków, nie znali koła.

Warto przy okazji wspomnieć skąd wziął się zwyczaj sadzenia drzew wzdłuż drogi. Otóż prawdopodobnie pierwsi na taki pomysł wpadli Chińczycy, bardzo dawno temu. Latem drzewa chroniły podróżnych przed słońcem, a zimą, kiedy ziemia była przykryta śniegiem, pozwalały znaleźć drogę. Taką informację znajdziemy w zapiskach Marco Polo. Za jego zatem sprawą rozpowszechnił się zapewne zwyczaj sadzenia drzew wzdłuż traktów w Europie.

Dziś temat dróg i mostów jest wciąż żywy. Mimo iż już dawno temu wydawało się, że przetarto chyba wszelkie szlaki we wszystkie możliwe strony, nadal jest wiele do zrobienia. Drogi są intensywniej eksploatowane niż kiedykolwiek wcześniej, tym samym częściej wymagają modernizacji i poszukiwania nowych rozwiązań. Podobnie jest z mostami. Powstają coraz dłuższe, szersze i wyższe, łączą już nie tylko brzegi rzek i jezior, ale pokonują obszerne, morskie nawet, akweny wodne. Czy są trwalsze niż te, które np. budowali Rzymianie? Tego jeszcze nie wiemy, ale na pewno niektóre są piękne.

 

O drogach, mostach, szlakach komunikacyjnych itp. w dawnych czasach, pisze w swych książkach Adrianna Rosset ("Starożytne drogi i mosty" oraz "Drogi i mosty w średniowieczu i w czasach odrodzenia"). Pozycje są szczególnie zalecane dla inżynierów i techników, ale też śmiało mogą po nie sięgać wszyscy, którzy interesują się historią techniki. Najpiękniejsze mosty świata możemy natomiast obejrzeć w albumie wydawnictwa Bellona pt. "Mosty świata". Książki dostępne są oczywiście w szkolnej bibliotece.

Zaznaczając fragment tekstu, klikając na pojawiający się głośnik, lektor go przeczyta.   Click to listen highlighted text! Zaznaczając fragment tekstu, klikając na pojawiający się głośnik, lektor go przeczyta. Powered By GSpeech

Wypożycz książkę online:

Możesz wypożyczyć lekturę lub ciekawą książkę przez internet. >>>Wejdź do naszej biblioteki<<<<

Jesteśmy też na facebooku

Facebook naszej biblioteki >>> >>>TUTAJ<<<<

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech